Catre Cei Interesati de Auditul Energetic al Cladirilor
Autorul, auditor energetic gradul 1 C+I, propune colegilor sai o discutie pe tema corelarii celor trei directive europene cu impact in politica energetica a CE: EPBD RECAST 2010; RES 2009/28/EC; 2006/32/EC
de
Dr. Ing. Radu Polizu
la categoria
Energie Verde
Publicat la
29.04.2010
|
1467
vizualizări
|
6
comentarii
CATRE CEI INTERESATI DE AUDITUL ENERGETIC AL CLADIRILOR
Trebuie sa discutam despre urmatoarele:
Iata datele:
1. La 18 nov. 2009 trialogul Parlament European, Consiliul Uniunii Europene si Comisia Europeana au stabilit urmatoarele:
· Un acord politic care obliga CE ca in anul 2010 sa aprobe textul definitiv al EPBD RECAST (asadar Directiva Europeana 2002/91/CE a carei traducere in limba romana este Legea 372/2005 este déjà reformata sub forma EPBD RECAST)
· EPBD RECAST stabileste cerinta obligatorie de a avea pana in anul 2020 toate constructiile noi “Nearly NET ZERO” (prescurtat NZEB). Cladirile publice noi trebuie sa indeplineasca acest standard pana la 31 decembrie 2018.
2. In Romania sunt foarte putini auditori energetici care stiu despre ce este vorba. Foarte putini dintre ei stiu ca la data prezentei, pe plan European, AUDITORUL ENERGETIC a devenit “factorul cheie” cu sarcini precise in toate cele 3 (trei) directive europene care prevad realizarea politicii CE de atingeren a tintei 20-20-20 pana in anul 2020 si anume:
- EPBD RECAST;
- RES 2009/28/EC ( Directiva privind promovarea surselor regenerabile de energie)
- 2006/32/EC (Directiva privind eficienta energetica la consumatorul final).
Conform EPBD, auditorul energetic este solicitat in primul rand sa stabilesca PERFORMANTA ENERGETICA A CLADIRII. In stabilirea performantei energetice a cladirii auditorul roman ESTE OBLIGAT SA RESPECTE PREVEDERILE SR EN 15217:2007, din care citez: “ Cap. 5.1 Indicatori: Performanta energetica a unei cladiri este reprezentata printr-un indicator global EP care este suma algebrica ponderata a energiilor furnizate cladirii de la exterior ”. EP poate reprezenta:
a) ENERGIA PRIMARA (EP)
b) EMISIILE DE CO2 (m CO2)
c) ENERGIA NETA FURNIZATA CLADIRII DE LA EXTERIOR PRINTR-UN PARAMETRU DEFINIT PRIN POLITICA ENERGETICA NATIONALA.
Conform RES 2009/28/EC auditorul energetic este solicitat in al doilea rand sa stabileasca ponderea ocupata de energia regenerabila in energie neta furnizata cladirii ce se raporteaza la nivel national si apoi la nivel European pentru a demonstra modul in care fiecare tara membra respecta sarcinile asumate in tinta 20-20-20 pana in anul 2020. Daca ponderea energiei regenerabile este mai mare decat ponderea energiei utilizata de catre cladire din surse fosile de energie, cladirea este NZEB.
Conform 2006/32/EC auditorul energetic este solicitat in al treilea rand sa confirme ca o constructie nou realizata produce mai multa energie din sursa regenerabila decat consuma din reteaua distribuitorului local si ca urmare a acestui fapt are de primit din partea ANRE un numar de “certificate albe” a caror vanzare o va negocia cu distributorul sau local de energie (ELECTRICA MUNTENIA de exemplu) obligat sa cumpere astfel de certificate.
ESTE pregatit AUDITORUL ROMAN sa raspunda acestor sarcini? Raspunsul meu este NU dar este timpul si trebuie sa fie pregatit sa o faca. Sa discutam cum! Pentru inceput EU propun sa citeasca Directivele Europene in cauza si sa confirme ca a inteles ce are de facut.
In a doua parte a analizei noastre va propun sa discutam despre:
- Exprimarea sub forma de energie primara a energiei termice necesare unei cladiri. Am stabilit noi, la nivel national, factorii de conversie ai energiei termice consumata de o cladire in energie primara conform cerintei SR EN 15217 ?? Ne-am preocupat noi sa-i spunem legiuitorului (OU nr. 18 din 04.03.2009 cu Normele sale metodologice) ca 100 kwh/ m2.an ai unui apartament de pe Calea Victoriei alimentat din Centrala Termica de Zona cu functionare pe gaze naturale, la transformarea in energie primara este cu mult mai mare decat cei 100 kWh/ m2.an ai apartamentului din acelasi bloc mutat in Berceni si alimentat din reteaua de termoficare a Termocentralei cu cogenerare din Bucuresti Sud Progresul ?? Am convenit noi in asociatiile noastre profesionale si am propus noi MDRL factorii de conversie la nivel national ce trebuie aplicati in Romania marimii Q usable pentru exprimarea in energie primara in RO la alimentarea centralizata cu energie termica a constructiilor multifamiliale? Cum arata apartamentul de referinta al cladirii multifamiliale reabilitate termic (kwh/ m2.an) fata de care auditorul energetic al apartamentului cladirii auditate sa-l poata nota energetic? Daca iti pui aceste intrebari atunci vei constata ca certificatele energetice pe care le-ai semnat (daca cumva ai facut acest lucru) pana acum sunt nereale si deci inutile. Te rog sa ma crezi, nu te invinovatesc, Metodologia MC001 la legea nr. 372/2005 este mult prea stufoasa ca sa poti intelege ceea ce ai efectiv de facut.
- Cate zone climatice avem in RO? Nu-i normal sa avem grile de clasificare energetica a cladirilor dupa zone climatice? Am definit noi un BIN al zonelor climatice din RO?
Nu am facut nimic din toate astea dar NU E TARZIU! Hai sa facem acum. Dupa EULEB, prin grija NASA, Romania apare pe harta Europei cu teritoriul in doua Zone Climatice si anume:
- Zona Climatica C (warm temperate rainy) sub grupa s.a. (Interior Mediteranean. Mild winter and dry hot summer) in care energia termica necesara incalzirii cladirii este de acelasi ordin de marime cu energia termica necesara racirii cladirii. (Bucuresti, Craiova, Timisoara, Constanta, Resita, Jimbolia etc)
- Zona climatica D (Cold forest) sub grupa f.b. (Humid continental. Severe winter, moist all seasons with a short warm summer) sau, eventual tot C (warm temperate rainy) sau eventual tot C (warm temperate rainy) dar subgrupa f.b. (Marine. Mild winter and moist all seasons. Warm summer) Este foarte important sa declaram ca tara, prin organismele romane de resort la EUROSTAT, in ce zone climatice EUROPENE ne situam pentru ca, functie de aceasta declaratie, sa putem fi inclusi in analizele si statisticile EU. In acest moment EUROSTAT-ul este pe cale sa decida ca toate cele 27 tari din UE pot fi grupate in 3 zone climatice (W; A; C) in care au fost nominalizate:
- Zona Climatica W (calda): GR; PT; CY; MT; ES; IT
- Zona Climatica A (medie): BE; IE; IT; NL; ES; UK; FR; AT; DK; LV; CZ; HU; PL; SL; SK; LI
- Zona Climatica C (rece): FI; SE; EE; LV
Unde este Romania ??
Dupa analizele facute de Societatea Romana Geoexchange, al carei Vicepresedinte sunt, pe baza BIN-urilor NASA, Zona I RO cu caracteristicile sale de BIN NU SE INCLUDE in nici una din cele 3 zone climatice EUROSTAT (W; A; C) dupa care urmeaza a fi monitorizate toate constructiile din UE. Asadar trebuie sa determinam o reactie a autoritatilor romane intrucat 70÷75% din teritoriul Romaniei este in zona climatica A, dar 25÷30% din teritoriul Romaniei se afla intr-o zona climatica distincta (Identica cu multe regiuni din Spania, Franta, Italia si alte tari meridionale) caracterizata printr-un melanj W+A ce trebuie bine fundamentat.
Eugen Goldhammer
Auditor energetic si Termograf infrarosu cladiri si instalatii
| 2 mai 2010 17:12
Articol foarte interesant.Bine ati venit in ROREN.Aveti dreptate in majoritatea afirmatiilor.Avem probabil cea mai incoerenta metodologie pentru Certificatele Energetice din lume si autoritati care parca n-e intorc cu spatele la UE.Acolo se cauta cai de urgentare a lucrurilor,iar la noi "dansuri populare: batuta pe loc si un pas inainte doi pasi inapoi".
Constantin Mihalache
Auditor energetic CI gr. I
| 4 mai 2010 12:57
Stimate Domnule Radu Polizu,
Gasesc foarte interesanta dezbatera dumneavoastra in randurile auditorilor energetici din Romania.
Ce pacat ca acest articol apare doar pe un siteu unde il pot citi doar putini auditori energetici.
Daca doiti mai mult impact in rindul auditorilor va sugerez, daca nu a-ti facut-o deja, sa publicati acest articol si pe siteurile organizatiilor abilitate in acest sens:
-www.aaec.ro
-www.aiiro-bucuresti.ro
Eu am citit cu mult interes propunerile dumneavoastra de a dezbate asemenea subiecte.
Mai mult ne sfatuiti sa citim materialele preciazte in articol, daca nu am facut-o!
Tot la capitolul propuneri, gasesc oportun daca prin intermediul dumneavoastra ar fi publice aceste matreiale pe siteul roREN.
In acest fel eu consider ca cei care deja fac parte din grupul auditorilor energetici de pe roREN, ar putea intra intr-o discutie efectiva.
Va raman recunoscator daca puteti sa-mi trimiteti pe mail SR EN 15217.
costel_51_mih@yahoo.co.uk
Din pozitia de Vicepresedinte al Societatati Romana Geoexchange poate ajungem mai usor prin intermediul roREN la:
- EPBD RECAST;
- RES 2009/28/EC ( Directiva privind promovarea surselor regenerabile de energie)
- 2006/32/EC (Directiva privind eficienta energetica la consumatorul final).
Cu mult respect,
Constantin Mihalache
Auditor energetic CI gr I
Dr. Ing. Radu Polizu
auditor energetic gr1 C+I
| 16 iulie 2010 05:35
In data de 8 iulie 2010 a intrat in vigoare Directiva 2010/31/UE privind performanta energetica a cladirilor .Ea defineste conceptul noilor cladiri din spatiul comunitar : acestea vor fi : APROAPE ZERO ENERGIE incepand cu cladirile publice noi ,incepand cu anul 2018.Va rog cautati pe site MDRT noul ORDIN ce asteapta sa fie semnat privind modificarea DURA ce se aduce Normativului C107/1 si 2.Veti constata ca rezistentele termice min impuse sunt ,pentru prima data in RO ,la nivelul Germaniei.
Dr. Ing. Radu Polizu
auditor energetic gr1 C+I
| 1 ianuarie 2011 08:23
D-lui Constantin Mihalache si altor specialisti in termoviziune:S-au reabilitat foarte multe constructii printre care si foare multe scoli.Ma intreb daca exista cineva sa-mi spuna ce a constatat la 1-2 ani dupa reabilitare.Au scazut sau au crescut consumurile energetice ale constructiilor reabilitate?Si cu cat?D-stra lucrati mult in domeniu si este inposibil ca vreun Beneficiar sa nu fi dorit sa afle cum stau rezultatele in exploatarea consructiei reabilitate in raport cu promisiunile din proiect!In domeniul scolilor ,dupa ce am analizat consumurile energetice a catorva scoli reabilitate AM CONSTATAT CU STUPOARE CA SUNT INREGISTRATE CRESTERI CU PANA LA 50% in raport cu situatia anterioara reabilitarii.Va rog faceti in fuga o termografie a unei fatade de scoala din Buc.reabilitata si veti constata ca energia nu mai treci prin pereti ci direct prin geamurile deschise .Dupa reabilitare este inposibil de supravietuit 2 ore de curs fara sa schimbi microclimatul interior printr-un sistem de ventilare .Rezultatul ventilatiei aleatoare este stupefiant .Asadar ,actiunea de reabilitare a anvelopei unei cladiri "aglomerate"nu trebuie facuta fara un sistem mecanic eficient de ventilare!Lucru valabil si pentru cladirile de birouri.Ce spuneti de aceasta poveste?
Constantin Mihalache
Auditor energetic CI gr. I
| 2 ianuarie 2011 16:11
Domnule Profesor RADU POLIZU,
Ma bucur de o astfel de dezbatere:
"Ce se intampla cu cladirile reabilitate termic dupa 1..2 ani, au factura energetica mai mica sau a cresut ?"
Intrebarea este legitima, deoarece un studiu de eficienta energetica facut conform metodologiei ar trebui sa ne evidentieze in citi ani se amortizeaza investitia cu reabilitarea si citi ani avem efectiv economii la factura de energie.
Pentru ami exprima o opinie am formulat contextul normal pentru o astfel de analiza:
1. Daca auditul energetic si eliberarea Certificatului de Eficienta Energetica este facut de un "specialist" cu siguranta vom gasii in acel raport valorile mult cautate de eficienta a energiei la o cladire reabilitata termic, fie ea cladire de locuit sau o cladire publica, scoala de exemplu.
2. Daca in pachetul de solutii privind reabilitarea s-a tinut cont si de cantitatea de caldura pierduta prin schimburile de aer proaspat (minim 0,5 din volumul de are /pe ora/ trebuie schimbat -dupa normativele in vigoare- atunci acel "auditor" si-a facut treaba cel putin pe hirtie.
3. Am scris la punctul 2. ca pe hirtie toate calculele ies corect daca sunt facute de specialisti care au inteles fenomenul si aplica in cunostinta de cauza breviarul tehnic de calcul.
4. Am sa trec la lucrurile practice, acelea care se intimpla in viata reala:
a) Aceste expertize, studii de fezabilitate , audituri, etc. se efectueaza in marea lor majoritate de NESPECIALISTI.
b) Proiectele de reabilitare termica efectuate pe baza acestor
audituri sunt si ele compromise de alta categorie de "specialisti" care nu au inteles ca aproape 1/3 din energia necesara incalzirii cladirii o pierdem prin evacuarea aerului si improspatarea lui cu altul mai putin viciat.
c) Problema ventilatiei naturale si fortate la o cladire reabilitata, este o problema tot atit de importanta ca si izolarea termica a anvelopei, dar cati "specialisti" au aprofundat acest fenomen.
Ca o paranteza la acest subiect voi preciza pentru cei interesati sa descida urmatorul link :
http://www.airconditioning.ro/ash.html
pentru a vizualiza macar in principiu cu ce se "serveste" problema ventilatiei intr-o cladire.
d).Daca propietarii imobilelor reabilitate termic incep sa constientizeze valoarea facturilor energetice, cu siguranta vor face apel la specialistii in termoviziune si nu numai pentru a constata cu certitudine ce au comandat si ce au primit.
5. Ma bucura interesul Dumneavoastra pentru o astfel de problema, dar daca imi aduc bine aminte, in urma cu cel putin un an, am pus aceasta intrebare pe acest siteu RoREN, expertilor in imobiliare: CAT DE INTERESATI SUNT acesti expertii DE A INFORMA CORECT PE CUMPARATOR SAU PE VANZATOR de Eficienta Energetica a cladirii tranzactionate.
... rapsunsul este imortalizat in articolele si dezbaterea pe acest subiect... decit doua raspunsuri... dintrec care unul tot de la un auditor, si nu de la un expert imobiliar.
6. In concluzie, eu cred ca romanilor nu le pasa inca de cit cheltuiesc cu factura la incalzire si mai mult, nici nu vor sa stie cit POLUEAZA cu aceasta nepasare crasa de incultura tehnica primara. Acest rezultat l-am constatat nu numai la consumatorul de rand, cel care plateste de se speteste factura energetica, dar si la cel care este platit sa-l informeze corect, (auditorul energetic), cel care este platit sa rezolve problema reabilitarii termice (proiectantul si executantul). Vreau sa ma opres aici, si sa precizam ca aceasta situatie GRAVA nu mai poate fi trecuta in sarcina "politicului", asa cum ne place noua romanilor sa dam vina
pe altii.
Daca acest raspuns al meu catre Dumneavoastra ar starnii o dezbatere reala (in randul expertilor imobiliari) pe acest siteu
RoREN, cu siguranta mai sunt sperante.
Cu mult respect,
Auditor energetic gr.I Cladiri si Instalatii,
Constantin Mihalache
Dr. Ing. Radu Polizu
auditor energetic gr1 C+I
| 4 ianuarie 2011 12:46
Domnilor AUDITORI: Sincer, nu-i inteleg pe NOTARI de ce se opun aplicarii prevederilor Legii 372/2005 privind conditionarea vanzarii sau inchirierii Constructiilor de detinerea CERTIFICATULUI de PERFORMANTA ENERGETICA A CONSTRUCTIEI . Pentru apartamentele din blocuri sunt de acord:Auditorul nu are inca un mecanism corect de apreciere a PEC conform Directivei 2010/31/CE care pretinde exprimarea PEC in unitati de energie PRIMARA. DAR la celelalte cladiri ,altele decat locuinte lucrurile sunt foarte clare si Auditorul poate stabili cu usurinta valoarea PEC in unitati de energie primara daca introduce in analiza si sursa de energie atunci cand ea nu este Termoficarea Urbana .Domnilor NOTARI incepeti Noul AN cerandu-le Proprietarilor constructiilor TERTIARE sa Prezinte Certificatul cerut de Legea 372/2005.Veti dovedi astfel ca nu sunteti intrutotul "franari".Cu scuzele de rigoare.
Pentru a te implica în discuţie trebuie sa intri în contul tău.
Ai cont?
Intră în cont
pentru a comenta.
Nu ai cont?
Înregistrează-te
(gratuit).
|