Skip Navigation LinksPrima pagină»Articole Specialişti Imobiliare»DE CE EI POT SI ... NOI NU ????
Emil Valeanu

Emil Valeanu

Auditor energetic, RTE, expert tehnic Argisol RO

Bv Invest


DE CE EI POT SI ... NOI NU ????


Mare parte a statelor UE au o strategie globala pana in 2020 - extinsa deja la perspectivele anului 2050, in timp ce noi inca bajbaim la aplicarea sau nu a legii 372/2005.


de Emil Valeanu la categoria General


Publicat la 16.04.2012 | 3379 vizualizări | 1 comentarii


nota

9,3

4 voturi

Este o intrebare retorica, care revine din ce in ce mai des pe buzele romanilor, amenintati astazi din toate partile :criza, somaj, salarii si venituri ciuntite, coruptie, minciuna, lipsa de responsabilitate, lipsa de strategie si viziune, stat in disolutie, invatamant si sanatate iluzorii … ce mai - romanul este buimac si nu mai stie incotro sa o apuce. Si nimeni nu-l ajuta. Nici macar statul : cu cohortele de demnitari si trepadusi politici,  care au jurat pe CONSTITUTIE sa lucreze in beneficiul bunastarii si propasirii romanului, dar care, o data instalati pe posturi, se comporta ca si roiurile de lacuste care parjolesc, vand, si fura tot, cu ce vin in contact.

Pe vremuri … -  si sa stiti ca nu sunt deloc nostalgic - aveam si industrie grea si usoara, construiam si masini, prelucram  petrol si diverse metale, construiam case si ansambluri de blocuri, faceam strategii, lucram cat de cat planificat si la final aveam si ceva rezultate : nu grozave pentru ca sistemul era de asa natura, dar cat de cat stiam incotro mergem. Dupa douazeci de ani, s-a furat si s-a vandut tot, am distrus si am taiat la fier vechi aproape tot ce am construit, am ratat piete bune de desfacere a putinelor produse competitive pe care le mai produceam, am permis capitalului strain – banci si corporatii – sa ne incalece si sa ne aduca la nivel de colonie furnizoare de consumatori pentru produsele lor, furnizoare de materii prime luate gratis, indatorati peste masura si manipulati grosolan de ei si de cozile lor de topor : demnitarii nostrii.  

Astazi sunt trei mari probleme la nivel global, probleme cu care omenirea se confrunta de ceva vreme si la care fiecare natie raspunde, functie de conjunctura politica in care se afla si de gradul ei de preocupare pentru rezolvarea problemei respective:

ALIMENTATIA SI APA. Am sa ma refer doar putin la aceasta problema nefiind parte integranta a acestui studiu. Agricultura este de subzistenta, irigatiile sunt inexistente, 15-20 % din pamant este parloaga, 10-15% este in proprietatea strainilor si d-l exministru – a treia oara: Tabara – se declara foarte multumit de rezultatele propriei munci, estrem de vizionare. Strategia noastra multianuala, oglindita in politicile agricole,  este extrem de clara : A NU PRODUCE NIMIC -  ca sa nu deramjam pe marii producatori externi si pe cei aproximativ 1000 de capuse – politrucii nostrii – care au in sarcinasa umple rafturile mall-urilor, de unde noi, fraierii, sa putem cumpara - la o rata de schimb impusa de ei, de 5 lei / Euro – a ne vinde pamanturile strainilor, ca sa avem pe urma unde slugarii, daca vrem o bucata de paine. Apa o facem prastie prin intentia de fracturare chimica – vezi gazele de sist -respective prin privatizarea Hidroelectrica, ca sa putem da, in continuare, la preturi de nimic ,energie ieftina ,, baietilor destepti ,,.

ENERGIA. Explozia demografica genereaza cresterea exponentiala a necesarului de energie necesara sa satisfaca, cerintele acestei populati. La nivel global si in cadrul UE,  se acccepta ideea ca sistemul rezidential si administrativ ar consuma aproximativ 40% din energia primara produsa la nivel global in procesul de executie si orizontala ei, in procesul de postexploatare: incalzire/ racire, preparare apa calda, iluminat etc …. si produce aproximativ 36% din emisiile de gaze cu efect de sera. In aceste conditii se considera ca masurile de cresterea a eficientei energetice a imobilelor se impune si constituie o premiza de baza a viitorului acestei lumi globalizate.

La nivel de UE se considera ca valoarea sectorului de constructii este de 1200 miliarde Euro/an si reprezinta cam 10% din PIB-ul acesteia, ca angajeaza aproape 7% din forta de munca active totala, ca fiecare loc de munca nou creat generaza alte 2 locuri de munca pe orizontala in activitati colaterale, si ca un Euro investit se multiplica de 3-4 ori in alte activitati economice. Cifrele analizate – la care suntem si noi parte -  sunt mari, atractive, produc randamente superioare, dar, din pacate, sunt direct proportionale cu consumul de energie si emisia de gaze de sera,  procese care trebuiesc stopate si luate sub control.  

In esenta, se urmareste realizarea si folosirea de materiale si detalii noi, de tehnologii si sisteme noi de executie care genereaza reducerea consumului energetic pentru generarea de materiale de constructii, al executiei de cladiri si a intretinerii post excutie, folosirea de resurse regenerabile ( RES ) si de reducere a noxelor care influenteaza incalzirea globala. Se impun noi standarde si norme privind piata de energie din resurse regenerabile, armonizata cu legislatia si reglementarile din constructii, ceea ce, a dat nastere la conceptul de nZEB – ,, Principii pentru cladiri cu un consum energetic apropiat de zero ,,, cladiri in care cantitatea de energie produsa prin surse regenerabile este mai mare decat energia consumata produsa prin  surse fosile.                                                            

Prezentam in continuare  raportul expertilor Institutului European pentru Performanta Cladirilor ( BPIE ) privind strategia de implementare a conceptului de cladiri nZEB – elaborate in februarie 2011 – de catre unele din statele din UE. Astfel, avand ca sursa datele compilate de organizatia Erhvervs-og Byggestyrelsen in februarie 2011, in cadrul documentului intitulat „Kortlaegning af strategier for lavenergibyggeri i EU Lande”, expertii BPIE arata ca: 

 -  AUSTRIA - cerintele de consum final de energie pentru mediul rezidential, stabilite in 2010, au fost de 66,5 kWh/mp/an. Pornind de la acest fapt, autoritatile au propus o strategie pentru 2011 care sa vizeze reducerea consumului energetic cu 15% fata de nivelul din 2007, un nou punct de cotituraurmand sa aiba loc in 2015, cand toate constructiile noi din aceasta tara trebuie sa indeplineasca standardul casei pasive.   

- BELGIA -  daca in 2010 consumul primar de energie a fost cuprins intre 136 si 170 kWh/mp/an, iar in 2011 intre 119 si 136 kWh/mp/an (ca urmare a diferentelor regionale),anul trecut s-a avut in vedere o reducere de circa 25% a cheltuielilor energetice in Bruxelles si Valonia fata de nivelurile din 2010, respectiv 2008.Pana in 2020 nu mai este programata nicio initiativa. 

DANEMARCA - nivelul de consum din 2010 a fost de 52,5 – 60 kWh/mp/an (energie primara), in acelasi an fiind impuse masuri de diminuare cu 25% a cotei de referinta pentru acest stat (calculata in 2008).Noile programe obliga la alte scaderi de 50% in 2015 si de 75% in 2020, raportate la 2008.                                                     

- FINLANDA - consumul este reglementat prin valori standardizate ale coeficientului de transfer termic U, astfel incat in 2010 s-a obtinut o medie de 65 kWh/mp/an (numai energie pentru incalzire). Tot in 2010 a avut loc o diminuare impusa a valorilor U cu 15% pana la 30%, iar incepand cu 2011 toate cladirile de interes public trebuie sa se incadreze in clasa energetica A. Anul acesta se va aproba o lege de reducere cu 20% a consumului de energie in raport cu 2010, iar din 2015 toate imobilele publice vor fi de tip pasiv. 

- FRANTA - pana in 2012, in functie de regiune si de sistemele de incalzire, consumul de energie primara a fost de 80-130 kWh/mp/an (alimentat de combustibili fosili) si de 130-250 kWh/mp/an (electricitate). Anuntat inca din octombrie 2010, in acest an se vaaplica legea conform careia toate constructiile noi trebuie sa se incadreze in categoria celor cu un consum energetic minim (standardul Effinergie), respectiv sa functioneze cu maximum 50 kWh/mp/an. In 2020, toate noile constructii din Franta vor asigura atat energie pentru consumul propriu, cat si pentru reteaua nationala, urmand a se incadra in categoria pozitiva E+.

- GERMANIA - consumul de energie primara din 2009 a fost de 70 kWh/mp/an, iar in 2012 este prevazuta o scadere cu 30% aacestuia.  

- UNGAEIA - reglementarile existente impun ca noile constructii sa fie din clasa nZEB pana in 2020, iar pentru marile cladiri ce presupun investitii importante conditia respectiva a devenit obligatorie in 2012. La nivelul anului 2020, statul maghiar propune ca toate imobilele sa fie neutre din punct de vedere climatic, functionand fara a fi necesara arderearesurselor conventionale (fosile).   

IRLANDA - de la 100 kWh/mp/an consum de energie primara in 2010, anul trecut s-a ajuns la 64 kWh/mp/an, iar legislatia prevede in continuare o diminuare de 60% a cheltuielilor energetice existente in 2010. Inca din 2013 imobilele trebuie sa fie neutre din punct de vedere al emisiei de bioxid de carbon.     

- OLANDA -  regleaza consumul prin intermediul factorului EPC inca din 2008, cand s-a inregistrat o cota de 100-130 kWh/mp/an de energie primara. In 2011 s-a impus o diminuare de 25% fata de acel nivel, iar din 2012 toate cladirile publice se vor alimenta exclusiv cu energie din surse regenerabile. In 2015 este prevazuta o noua reducere de 50% a consumului din 2008, iar in 2020 toate cladirile din tara nu vor mai depinde de energia traditionala, fiind neutre din acest punct devedere.  

- NORVEGIA -  fac ca in acest stat, la nivelul lui 2010, cererea neta pentru incalzire sa fie de 150 kWh/mp/an. Astfel, din 2014, toate cladirile publice vor fi pasive, iar din 2015 orice tip de constructie va indeplini standardul respectiv. Totodata, in 2020 se propune ca in Norvegia sa existe doar imobile nZEB. 

-POLONIA - ca de altfel si alte tari din regiunea Europei Centrale si de Est, nu a stabilit deocamdata o strategie clara de aplicare a directivei EPBD, anuntand doar ca prin masuri specifice consumul de energie primara din 2010 s-a situat la 75-150 kWh/mp/an. 

-SUEDIA - urmareste ca de la un nivel efectiv al furnizarii de energie de 110-150 kWh/mp/an in 2009 sa implementeze din 2011 o reducere de 20%, iar in 2015 circa 25% din cladirile nou-construite sa fie tip nZEB. In 2019 conditia respectiva va fi indeplinita de toate imobilele publice, iar in 2021 de orice tip de constructie (existenta sau ce urmeaza a fi edificata).  

- ELVETIA - cu un consum de numai 60 kWh/mp/an de energie primara in 2011 si un numar relativ redus de locuitori, Elvetia a propus totusi pentru 2015 programul Minergie-P, prin intermediul caruia, cel mai probabil, cantitatea de energie furnizata efectiv nu va depasi 30 kWh/mp/an, obligand consumatorii sa identifice si sa implementeze tehnologii alternative.

- MAREA BRITANIE -  de la un consum   reglementat prin metoda certificatelor ce stabilesc cota de emisie de bioxid de carbon, situat in 2010 la 100 kWh/mp/an de energie primara, chiar din acel an s-a aplicat o diminuare cu 25% (raportat la indicii din 2006), iar pentru 2013 se urmareste o noua reducere de 44%. In 2016 toate cladirile vor fi din categoria nZEB, cu emisii maxime de 10 kg – 14 kg de bioxid de carbon/mp/an, in functie de categoria acestora sau se vor aloca: 39 kWh/mp/an pentru apartamente, 46 kWh/mp/an pentru case insiruite si 46 kWh/mp/an pentru unitati rezidentiale unifamiliale distincte (tip vila).

Analizanputin datele  de mai sus rezulta clar ca aceste state au o preocupare, o strategie si o viziune macar pe termen mediu de 6-8 ani, fiind constiente de limitarea rezervelor de combustibili fosili si de cresterea costurilor de generare a energiei din aceste reserve. Este o conceptie – buna / rea – care totusi la finalul acestei perioade – 2020 – va avea rezultatul dorit sau in orce caz va fi pe aproape.

Sa incercam sa facem aceasi analiza pe datele furnizate de catre Romania.

Startul a fost facut in anul 2002 ca raspuns la Directiva Europeana 2002/91/CE, raspuns care se concretizeaza prin Legea 372/2005, cu Norme de aplicare la un an de la promulgare. La acea data era o realizare meritorie, care ne plasa in fruntea celor care aderau la acesta Directiva.  Legea este insa nascuta schioapa cu buna stiinta – de ex : nu exista sanctiuni si nu atinge chiar esenta legii : cladirea trebuie sa aiba un Certificat Energetic la receptie ( chiar daca este de clasa energetica D sau E ) . Nu conteaza sa reducem costurile si consumul energetic, trebuie sa avem o ,,tidula,, fiind in acest caz, un act formal, care bifeaza o cerinta a legii.

Si lucrurile nu se opresc aici : politrucii portocalii – in frunte cu secretarul de stat Ioan Andreica – care se ocupa de implementarea acestei legi - amana punerea ei in functiune pana in 2010, datorita faptului ca bum-ul imobiliar care era la apogeu, ar fi lovit in interesele politicului si a dezvoltatorilor aserviti, care nu mai puteau sa-si vanda casele proaste, care nu s-ar fi inscris nici macar in clasa energetica ,, C ,, 

Si ce sa vezi??? Cireasa de pe tort !!! In anul 2010, cand ar trebui sa se faca asumarea Directivei prin legi specifice, functionale care sa produca efecte, MDRT, -  prin acelas secretar de stat,  Ioan Andreica -  descopera cu stupoare ca – dupa 5 ani de la implementarea legii - Tara Romaneasca nu are suficienti Auditori Energetici, deci mai amana aplicarea legii inca un an, pana in 2011. Au mai ramas de instrainat aproximativ 8-10.000 de unitati de locuit, pe care criza le-a facut nevandabile. De asemenea toate carentele legii semnalate de-a lungul anilor, raman necorectate si legea schioapa, asa cum s-a nascut,  intra in sfarsit in aplicare la inceputul anului 2011.

Si pentru ca nimeni sa nu ma poata acuza de reavointa, am sa mentionez aparitia legislativa a OUG 18/2009 care este singurul act legislativ – dupa stiinta mea – care stipuleaza ca in urma reabilitarii termice a apartamentelor de bloc, acestea trebuie sa atinga un consum maxim de 100 kwh/mp.an – suprafata utila – pentru incalzire. Este un pas inainte, dar nu suficient. Din sondajele efectuate aleator – declaratii a diverse persoane implicate in procesul de reabilitare – termosistemul este de 5-8-10- si foarte rar – de 15 cm, cu care se poate atinge pragul impus de lege in zona 1 si 2 climatica, dar in nici un caz in zona climatica 4. Si mai este oproblema de principiu : Certificatul Energetic emis pe blocul respectiv reabilitat, nu este concludent si nu are nici o valoare in cazul unui apartament oarecare din cadrul acelui bloc. Se stie ca in cadrul unui bloc sunt 8-10 tipuri de apartamente cu valori diferite, pentru consumul de energie primara necesara apartamentelor respective, chiar daca apartamentele au aceasi clasa energetica. 

Nimeni – din forurile competente – nu o cunoaste – legea 372/2005 - si deci nu este pregatit  sa o aplice. MDRT care era initiatorul ei si care trebuia sa o implementeze – de data aceasta prin secretarul de stat Eugen Curteanu - Ministerul Administratiei care trebuia sa o promoveze,  Consiliile judetene, Primariile si Consiliile Locale care trebuiau sa o aplice si Inspectiile de Stat in Constructii care trebuia sa verifice aplicarea ei, dau din umeri cu nepasare – doar nu ei plateau costurile energetice ale cladirilor in care isi desfasoara activitatea – pentru ca fraierii plateau suficiente taxe si impozite. Si pentru ca legea sa cada total in derizoriu, in anul 2011,  Uniunea Notarilor Publici – cei care trebuia sa aplice cu strictete aceasta lege – hotarasc ca legea  nu trebuie aplicata, daca vanzatorul respectiv cumparatorul imobilului decid acest lucru. Ca la noi la nimeni.

Anul 2011 mai este marcata de o aparitie legislative putin cunoscuta si aproape deloc aplicata : Ordinul 2513 / 22.11.2010, introdusa pe sest ca raspuns la Directiva 2006/32/CE.  Acest Ordin nu-ti impune o valoare limita pentru consum energetic de ,, X ,,  Kwh/mp.an. Pur si simplu modifica valorile Rezistentelor Termice Minime – R ́ min - , modifica valorile coeficientilor a,b,c,d,e, pentru cladiri de categoria 1 si 2, modifica coeficientii globali normati de izolare termica GN. Aplicand acest normativ , realizand detalii de executie care sa raspunda R ́ min impuse, am obtinut unitati de locuit cu consum energetic pentru incalzire – Qh -  cuprins intre valorile: 66,85 – 103,9 kwh/mp.an si consumuri energetice totale – Qf,h -  ( incalzire, apa calda menajera si iluminat )cuprinse intre valorile : 140,03 – 156,27 kwh/mp.an. Este mult, este putin, va las pe D-voastra sa judecati. In principiu nu este rau – ai o umnealta de lucru la indemana si elemente de comparatie – dar pana la casele passive sau cladirile nZEB  este cale lunga. 

Daca ar fi sa sintetizam care este pozitia Romaniei fata de implementarea Directivei privind Performanta energetica a cladirilor – EPBD Recast – referitor la calendarul introducerii cladirilor nZEB si a atingerii tintei 20-20-20 in anul 2020, putem spune cu certitudine ca:

- erorile constiente, voite ale legii 372/2005 nu au fost corectate. In cursul anului 2010, respectiv 2011, MDRT a solicitat  comentarii, pareri si eventuale propuneri de modificari si reglementari aduse legii, dar de fapt nu s-a intamplat nimic, desii se spunea ca sunt extreme de urgente.

- nu avem o lege de promovare a resurselor regenerabile de energie: RES DIRECTIVE 2009/28/CE. ,, Casa Verde ,, este un program bun, prin care populatia este avantajata la achizitionare si post exploatare si cineva isi vinde panourile solare, care au devenit déjà accesibile ca pret si program.

- chiar daca ne-am asumat Directivele , nu avem elaborate legislatia specifica, termenul pentru aceasta operatie fiind demult deposit: 31.12.2010. Legislatia aferenta distribuirii Certificatelor Verzi se refera numai la furnizorii mari de energie regenerabila - eolian, fotovoltaic – in timp ce micii, potentiali furnizori, nu sunt incurajati, asa ca in alte state UE.

- neavand legislatie, neavand stabilite masuri si instrumente de lucru, am ratat – anul 2011 -  si stabilirea volumului finantelor cerute Comisiei Europene pentru implementarea legislatiei aferente acestor Directive.

- neavand toate acestea, probabil ca vom rata si anul 2013 – Anul implementarii planului financiar de sprijinacordat Sectorului Constructiilor.

Pentru ca au aparut cateva articole, unde d-l secretar de stat Eugen Curteanu face referire la anul 2013 - ca an de implemetare definitive a legii - in care se promite ca vor fi rezolvate si neregulile legii 372/2005 si se vor reglementa cerintele anului 2020 -  dar atata vreme, cat la ora actuala, nu sunt reglementate problemele anului 2005, noi Auditorii Energetici suntem extreme de sceptici si dezamagiti privind modul de tratare a unor stari si fenomene de impact extreme,  asupra vietii cotidiene a romanului de rand.  

Care este situatia aproximativa la aceasta ora in Romania?

Exista un fond de aproximativ 8 milioane de unitati rezidentiale, mare parte in blocuri de locuinte , depasite, la ora aceasta ca cerinte de confort si izolatie termica. Dintre acestea, aproximativ 1,4 milioane  mai sunt racordate la sisteme centralizate de incalzire unde o Gcal subventionata costa in medie 200 lei si nesubventionata este undeva la 350 lei. Cei care se ocupa cu furnizarea de agent termic, sustin ca sistemul centralizat este mai economic decat cel independent cu CT propriu
 de apartament , si daca se ia in calcul si COGENERAREA si reparatiile capitale si modernizarile centralelor de cartier, ele – centralele de cartier - sunt extreme de fiabile si economice. Nu pot fi de accord cu ei, - chiar daca fiecare tigan isi lauda marfa -  atata vreme cat inca activitatea lor se subventioneaza, cat inca pierderile pe retea sunt de maniera a 40%, si cat inca romanul mediu plateste 500-600 lei pe luna de iarna pentr un apartamenrt de 2-3 camere.

Ce vor face acesti aoameni cand subventia se va termina, cand preturile de energie se vor fi liberalizat si cand pretul combustibililor vor creste cu minim 10% pe an, pentru ca furnizorii de energie nu vor fi mai putini lacomi atunci decat acum ????  Probabil ca se vor decide sa-si izoleze locuintele pe cont propriu, pentru a putea controla calitatea lucrarilor, a materialelor incorporate si sa poata beneficia de reducerea de 7 ani la impozitul pe casa, impozit care va creste si el semnificativ in urmatorii ani. Costurile de reabilitare pentru un apartament mediu de 2-3 camere este de aproximativ 3000 lei in varianta de executie privata si de aproximativ 2000 lei in varianta de stat, in acest ultim caz, sifonandu-se de politrucii politici si antreprenorii lor generali,  aproximativ 40-50% din valoare.

Astazi, singurul program unde se cere Certificatul Energetic este programul ,, PRIMA 
CASA IV ,, unde banca ( dar nu toate, din cele 16-17 banci,  insrise in program )  este ceea care solicita acest act ca conditie de legalitate a tranzactiei imobiliare. Raportat la portofoliu imobiliar pe care-l detin bancile la ora actuala – aproximativ 6-8000 de unitati de locuit – numarul Certificatelor Energetice elaborate este relative mic. Potrivit seit INCERC Bucuresti la data de 01.12.2011 erau 1122 de Auditori Energetici atestati – din care activi circa 200 – respective 5000 de Certificate Energetice elaborate si trimise. Fata de casele achizitionate prin program Prima casa numarul de Certificate Este mic, fata de portofolil bancilor este si mai mic, respective fata de tranzactiile imobiliare raportate de INS ( 38500/2011) si fata de numarul de unitati rezidentiale din tara (  > 8 milioane) ecesta este chiar nesimnificativ. Ne va trebui aproximativ un milemiu ca sa realizam inventarierea energetica a zestrei imobiliare a tarii, ca sa putem trece la pasul doi : impozitul energetic.

Si ar mai trebui sa adaugam ceva. Dupa parerea mea personala, ma astept,  ca
dupa anul 2015 ( dupa liberalizarea totala a energiei ) sa apara asa numitul ,, IMPOZIT ENERGETIC ,, pasul 2 dupa Certificarea Energetica. In ce consta acesta : va platii mai mult cine polueaza mai mult. Standardul de cost va fi probabil Cantitatea totala de energie consumata pe mp/an, sau cantitatea de CO2 eliberata ca noxa. Cota de energie va fi data de Certificatiul energetic si aceasta energie va fi platita - sa spunem - cu un leu, si tot ce depaseste cota se va platii la nivel de 5 lei. Ceva de genul !!!. Si probabil ca atunci, fiecare din noi va fi mult mai atent la ce cumpara si ce vinde.

Mai vrau sa punctez un fapt care se manifesta la nivel de piata imobiliara din tara : multi dezvoltatori – in dorinta de revigorare a pietei si a propriului business – lanseaza pe piata diverse notiuni : PASIV, GREEN, VERDE, ECO, …. LEED, HVAC, etc – in ideea ca exprima acelas lucru: cladiri foarte bine izolate.  De fapt sunt lucruri total diferite, care trateaza din diverse unghiuri si abordari, modul in care ne protejam de pierderile de energie, de lacomia dezvoltatorilor si a furnizorilor de utilitati si ne facem viata mult mai agreabila in spatiul rezervat al propriului apartament.  Trebuie un pic de cunostinte integrate , de discernamant, de expertiza si bun simt.

In esenta totul se reduce la mod de alcatuire, detaliu pentru elementele componente, orientare cardinale, forma si echipare la nivel de stiinta inteligenta. Astazi construim in sistemul clasic la nivel de detaliu al anilor 1970 cu materiale si echipamente din secolul XXI, si ne asteptam sa avem rezultate spectaculoase. Facem structurI de rezistenta de clasa energetica C si D, la finisaj le imbracam in termosistem si le aducem in clasa B sau C la faza de postexploatare, si ignoram complet sisteme noi de executie – ex:  ARGISOL – care se realizeaza in jumatae de timp, cu un sfert de oameni, la acelas pret cu sistemul clasic, cu suprafete mai mari cu 5-7% raportat la suprafata utila desfasurata, si care situiaza cladirea direct in clasa A energetica, sau foarte aproape de ea, fara masuri speciale.

Analizand tot ce se intampla la nivel de Tara Romaneasca putem concluziona : nu stim unde suntem, nu stim ce dorim, nu avem scop si strategie de nici un fel. Bine nu poate fii, atata vreme cat simt in fiecare zii, ca, incompetenta, lipsa de responsabilitate, strategie si viziune, hotia, lacomia, si indiferenta crasa fata de tara si roman – stare de agregare permanenta a politrucului portocaliu de astazi – ma cauta fara rusine – zilnic prin buzunare. Si este un pacat mare, ca din imcompetenta politica  sa risipesti cu totala indolenta timp, expertiza si competenta tehnica a celor 1122 de Auditori Energetici care sau pregatit si pot sa resolve problemele de consum energetic de astazi. 

INCALZIREA GLOBALA: este o consecinta imediata a modului in care este abordata  problematica anului 2020. La EI – vor functiona - numai CASE PASIVE sau Nzeb, la NOI, poate vom trece de implementarea cu success a legii 372/2005.

Si asta, in timp ce schimbarile climatice se simt, se manifesta tot mai des si cu
intensitate tot mai mare.

 Notiunea de incalzire globala a aparut in limbajul cercetatorilor aproximativ acum 15 ani. De atunci, suntem atentionati in mod constant de aceias cercetatori de  urmarile si consecintele actelor nesabuite pe care le intreprindem noi toti in activitatea curenta, zilnica. Tot noi suntem cei care ne plangem si de efectele tot mai dese si tot mai intense ale propriei noastre activitati, politicienii noastri portocalii clameaza la nivel declarativ necesitatea reducerii consumului energetic si al noxelor eliberate,dar …. De fapt nu se intampla nimic. Si tavalugul déjà este peste noi, ne  striveste,  dar noi ….. bla, bla, bla …. in cel mai pur stil dambovitean : ,, SA FACEM TOTUL … JUR  ….  SA TRAITI BINE … ,, 

Cu aceasta ocazie doresc sa multumesc d-lor Radu Polizu si Eugen Goldhamer pentru informatiile furnizate aferente Directivelor UE, respectiv Ordin 2513/2011, informatii de care m-am folosit din plin, la elaborarea acestui material.


Eugen Goldhammer

Eugen Goldhammer Auditor energetic si Termograf infrarosu cladiri si instalatii | 7 mai 2012 16:33

Fara "floricele", abrupt si argumentat. In al 7-lea an de la aparitia legii 372 suntem din multe puncte de vedere ca la inceput. "Cum sa faci ca sa NU faci" pare a n-e caracteriza. Procedura de INFRINGEMENT a Uniunii Europene pluteste in aer si poate va mai misca lucrurile, altfel continuam sa traim prost si sa platim mult.


Pentru a te implica în discuţie trebuie sa intri în contul tău.

Ai cont? Intră în cont pentru a comenta. Nu ai cont? Înregistrează-te (gratuit).