Comisionul de 3% - Pro sau Contra?
Observ (si ma bucur) ca apar tot felul de articole, stiri, care scot la iveala comportamentul neprofesionist, de samsar, foarte des intalnit din pacate in domeniul prestarilor de servicii de intermedieri imobiliare din Romania. Insa, pe langa comentarea justa a acestor tipologii de ,,prestari servicii", mai sunt inserate pe ici colo si aprecieri cu privire la faptul ca in prezent un intermediar nu ar mai ,,merita" un comision de 3%.
de
Sebastian Deac
la categoria
Preţuri / Evaluare
Publicat la
18.09.2010
|
807
vizualizări
|
19
comentarii
Observ (si ma bucur) ca apar tot felul de articole, stiri, care scot la iveala comportamentul neprofesionist, de samsar, foarte des intalnit din pacate in domeniul prestarilor de servicii de intermedieri imobiliare din Romania. Insa, pe langa comentarea justa a acestor tipologii de ,,prestari servicii", mai sunt inserate pe ici colo si aprecieri cu privire la faptul ca in prezent un intermediar nu ar mai ,,merita" un comision de 3%.
As fi curios sa aflu atat numele cat si experienta/reputatia pe care o au in domeniul intermedierilor imobiliare ,,profesionistii" care fac acest gen de aprecieri. In cazul in care aceste sfaturi nu provin de la un expert recunoscut din domeniu, este pacat ca, (doar de dragul de a mai aparea un articol cu o tema de interes general), pe langa inserarea catorva chestiuni adevarate, care din pacate se regasesc in comportamentul multor indivizi din acest domeniu (ca de altfel si in toate celelalte domenii de prestari servicii romanesti), se ating chestiuni care nu se cunosc/inteleg, cum ar fi cuantumul si rostul comisionului de intermediere.
Este la moda sa stai pe margine si sa pretinzi ca te pricepi la ,,fotbal, politica si drept", dar mai greu este sa vorbesti strict in dreptul specializarii tale, unde poti aduce argumente specifice, clare, realiste, utile si intalnite in practica, asa cum face de regula un profesionist. Si acum, pentru a arata de ce nu comisionul trebuie sa fie negociat, ci doar pretul, haideti sa va dau un exemplu: sunteti un cumparator care cautati un apartament cu 3 camere in zona Pajura sa zicem, confort 1, etaj intermediar, cu/fara imbunatatiri. Bineinteles ca doriti sa gasiti un apartament cu un raport pret/calitate optim. Initial veti avea tendinta (mai ales ca urmare a lecturarii unor astfel de articole ,,profesioniste") sa va gasiti singuri, fara intermediari, apartamentul dorit. Incepeti sa cautati doar in anunturile particularilor, mai dati bineinteles si peste intermediari de 2 bani, samsari ,,pur-sange", care va ,,servesc" chestiunile de genul ,,nu mai e de actualitate dar avem altceva", sustin ca e situat intr-o zona dar de fapt e in alta, spun ca are 70 de mp si are de fapt 53 etc.
In concluzie, dupa ce studiati ofertele din zona de interes, observati ca pretul mediu este de circa 70.000 euro. Bun. Mai observati insa un anunt, care va atrage atat prin descriere, cat si prin pozele care va infatiseaza proprietatea, dar nu in ultimul rand prin pret: 64.000 euro! Primul gand va fi clar: alt samsar...Totusi, dorind sa aflati ce vi se spune despre proprietatea respectiva, constatati ca acel intermediar va va oferi toate detaliile, va va spune ca se poate vedea, ca pretul a fost scazut prin eforturile sale de convingere a vanzatorului - spre a deveni vandabil - mergeti sa il vedeti, este exact ce cautati si...surpriza: intermediarul va roaga sa semnati un contract de prestari servicii (in baza caruia se va emite factura si chitanta!) pentru plata unui comision de 3% (!!!) in cazul in care veti cumpara acel apartament.
Aveti 2 optiuni clare: sa ,,ragaiti" intoxicarile la care sunteti supusi prin astfel de articole de catre cei care cred ca 3% e cam mult fata de cat ,,ar merita" respectivul pentru munca sa si sa ii replicati indignat/a intermediarului ca este enorm, ca oferiti maxim 2% spre exemplu, ca altii v-au solicitat chiar si 1,5% etc sau sa ganditi numai putin urmatorul calcul simplu: pretul zonei in prezent la acest tip de apartament este de 70.000 euro si daca ati cumpara direct de la un proprietar (care bineinteles ca face pretul luandu-se dupa ,,colegii" sai de la rubrica vanzari) ati da exact acest pret, iar daca ati cumpara prin intermediar celalalt apartament, v-ar costa 64.000 plus 1.920 euro, deci aproape 66.000 euro! Intrebarea mea retorica cu care inchei acest comentariu este:
Sa dam 3% daca intermediarul ne obtine un cost total mai mic pentru proprietatea in cauza (in speta ,,nenorocitului" care va scuteste de 4.000 euro) sau nu?...asta ca sa nu mai vorbesc si de restul elementelor la fel de importante oferite de catre un intermediar profesionist clientului sau: asistenta la verificarea actelor de proprietate, sprijin si asistenta la banca, notar, consultanta in privinta tuturor chestiunilor legate de achizitia extrem de importanta pe care acel client o face etc.
Cristina Geanina Palade
Project Manager
| 13 octombrie 2010 14:03
Draga Sebastian,
Referitor la acest comision de 3% (+TVA - uneori, sau de fiecare data) voi nota un exemplu de calcul simplu, pe care il fac de fiecare data cand merg la o vizionare: 75.000 Euro *3% = 2.250 Euro (sau cca 9.600 lei!!). Concluzia daca merita sau nu agentul/agentia acest comision, o va lua fiecare dintre voi. Insa, eu mentionez ca sunt in cautarea unui apartament pentru care am acest buget si iti voi spune care este practica agentilor cu care m-am intalnit.
1. Niciun agent nu m-a invitat la agentie;
2. Niciun agent nu m-a intrebat ce caut exact, ca sa deduca daca ce urma sa vedem corespunde sau nu cu cautarile mele;
3. O parte dintre agenti nici nu au vazut vreodata apartamentul (stii tu "l-a vazut colegul")
4. Toti agentii, fara exceptie, mi-au scos contractul in fata blocului si m-au pus sa semnez pe genunchi sau pe capota masinii;
5. Majoritatea dintre ei s-au urcat in masina mea si i-am condus eu la blocul unde era situat apartamentul. Sau si mai necivilizat, au venit cu masina, au parcat in locul gasit liber, iar pe mine m-au lasat sa ma descurc.
6. Niciunul dintre ei nu mi-a spus cam la cat ar putea sa negocieze un apartament. Mi-au zis doar sa fac eu oferta. Atat timp cat agentul reprezinta interesele ambelor parti, nici nu cred ca are interes sa scada pretul.
7. Au existat agenti care nu m-au sunat inapoi, dupa ce mi-au comunicat la telefon ca isi consulta baza de date.
In ce priveste argumentul tau, ca ai facut eforturi ca proprietarul sa scada pretul, nu ramane decat sa te cred pe cuvant pentru ca eu nu am de unde sa stiu care au fost discutiile initiale.
O munca intr-adevar depusa cu dedicatie fiecarui client inseamna sa cauti un apartament care sa corespunda criteriilor acestuia. Insa practica la noi, in Romania, este ca agentul sa sune la anunturile date de particulari, ca sa imbogateasca baza de date si cam atat.
Ca sa inchei totusi intr-o nota optimista, am gasit 2 agenti care m-au sunat ulterior primei vizionari si care mi-au propus sa mai vad altceva. Daca acestia completeaza aceasta faza cu cea ulterioara negocierii (ajutor la acte, etc) as putea spune ca intr-adevar exista si profesionisti.
Numai bine,
Cristina
Daniel Dobre
Managing partner
| 13 octombrie 2010 14:12
Sebastian,
Am o singura intrebare : agentul din povestea ta, a incasat comision de la vanzator ?
Cristina Geanina Palade
Project Manager
| 13 octombrie 2010 14:19
Niciunul nu mi-a spus ca NU incaseaza. Iar practica la noi cam aceasta este.
Aurel Albu
evaluator prop. imob.
| 13 octombrie 2010 14:33
Parerea mea este : comisionul agentului imobiliar nu trebuie sa fie legat de pretul de oferta ci negociat !
Daniel Dobre
Managing partner
| 13 octombrie 2010 18:50
@Cristina: practica incepe sa se cam schimbe! :)
Intrebarea era adresata lui Sebastian, pentru ca imi place atitudinea de agent imobiliar care desi piata spune ca apartamentul valoreaza 70.000 Euro, el, agentul, a negociat proprietatea pana la 64.000 Euro. Un lucru excelent pentru cumparator, pentru care merita platit comisionul de 3 % de catre acesta. Dar, unul nu foarte bun pentru vanzator, care vinde "sub pret", motiv pentru care nu ar avea de ce plati agentul.
Cristian Blinda
Broker Imobiliar
| 13 octombrie 2010 20:42
Distinsa si onorabila domnisoara/doamna Cristina, caracterizarea agentului imobiliar pe care ati facut-o suna ceva de genul: 95% incompetenti, 5% incompetenti dar totusi cu bune intentii pentru ca :" m-au sunat ulterior primei vizionari si care mi-au propus sa mai vad altceva". Prestez servicii imobiliare din anul 2003, am participat la peste 250 de tranzactii imobiliare, cateva mi de vizionari si probabil cateva sute de potentiali clienti cu care m-am vazut doar o singura data, la o singura vizionare, refuzand colaboraea cu domniile lor din diverse motive, motive pe care am sa le enumar in urmatoarele randuri : potentiali clienti care vin in numele copiilor, fratilor, surorilor, vecinului etc., potentiali clienti care nu au ajuns la un birou de credite dar dansii CRED ca se califica la suma X, potentialii clienti care evita sa-mi raspunda deschis la intrebarile care le adresez, potentialii clientii care uita sa ajunga la vizionare, fara sa ma anunte telefonic cu cel putin o ora inainte pentru anularea sau amanarea vizionarii, potentiali clienti care fac semne "discrete" proprietarului sau plaseaza biletele proprietarului cu nr. de tel. ( credeti-ma, in opt ani de imobiliare am vazut mizeria umana in cele mai complexe forme, in acelasi timp am intalnit oameni minunati, oameni pentru care muncesc cu cea mai mare placere) .
Agentii imobiliari pe care ia-ti descris, din perspectiva dumneavoastra sunt amatori desavarsiti , nu va-ti gandit ca poate problema este la dumneavoastra, nu va-ti gandit ca poate ati plecat la drum cu anumite preconceptii. Pana la urma totul este relativ in viata, noi oamenii vedem doar cea ce dorim sa vedem. Totusi doresc sa-mi cer scuze in numele colegului de breasla care a parcat masina lasandu-va pe dumneavoastra sa va descurcati cu locul de parcare, aici aveti dreptate, un agent imobiliar profesionist inainte de a parca propria masina trebuie sa-i asigure un loc de parcare clientului, apoi trebuie sa-i deschida portiera si de ce nu, daca timpul ii permite, sa spele parbrizul si luneta de la masina clientului. Scuzati-mi ironia din fraza anteriaora, sincer nu m-am putut abtine si sper sa o priviti ca pe o gluma inocenta.In cazul in care nu ati gasit caminul mult visat va urez sa aveti parte de un agent imobiliar pe masura asteptarilor dumneavoastra.
Cristian B
Sebastian Deac
Broker Imobiliar
| 13 octombrie 2010 21:46
Cristina,
Consider pertinent comentariul tau din multe puncte de vedere. Inteleg ca ai avut parte de experiente neplacute din partea asa numitilor agenti imobiliari si nu ma mira, intrucat din pacate calitatea nu este echivalenta cu cantitatea, astfel incat dintre numerosi neprofesionisti care isi ofera ,,serviciile" de intermediere sansele de a intalni un profesionist sunt minime.
Exista insa si un paradox, un cerc vicios: absolut toate metehnele acestor samsari sunt preluate fidel de catre clienti, insusite si expuse chiar si in fata acelor cativa profesionisti care realmente i-ar putea ajuta. Spre exemplu, daca inviti la birou potentialii cumparatori, spun ca nu au timp, ca nu vad sensul unei discutii prealabile, ca pot spune ce cauta si prin telefon, daca le prezinti un contract (pe genunchi fiindca nu se obosesc sa vina la birou) se uita crucis si spun ca nu au mai auzit de asa ceva, ca nu semneaza nimic, ca intai sa vada imobilul, ca de ce sa semneze pentru 3% daca ,,ceilalti" cer 1,5%, ca de ce le mai cerem comision, nu luam de la vanzator, vin ulterior si incearca sa contacteze proprietarul si incearca sa il convinga sa ,,sara agentia" etc etc etc.
Iata cum, Cristina, fata de cele expuse de tine, iti pot spune ca asteptarile tale constituie o exceptie care confirma regula fata de majoritatea celor care cauta o locuinta, intrucat au fost ,,expusi la radiatii" de prea mult timp de samsarii din gastile de cartier si impartasesc la randul lor aceleasi ,,principii" de intermediere.
Si ca sa nu ,,iert" pe saracii vanzatori, sa nu crezi ca ei au scapat de ,,radiatii": daca ai o cerere si imobilul vandut de ei ar corespunde, in momentul in care ii suni, unii spun ca nu colaboreaza cu agentii, altii ca nu dau 3%, altii ca de ce cerem comision, ca nu au apelat ei la noi (text la mare ,,moda" acum) si altii care, desi spun ca sunt de acord cu o colaborare, fie nu sunt de acord cu semnarea unui contract, fie solicita sec sa vii direct cu clientul! Iata cum se incurajeaza profesionalismul agentilor si de catre acesti foarte multi proprietari si se inchide practic cercul vicios: tu vrei sa mergi sa identifici proprietarul, actele, imobilul, sa inchei contract, sa faci poze, sa observi toate detaliile, vecinatati etc, pentru a putea prezenta oferta cat mai bine, iar nenea proprietaru` zice ,,vino domne cu clientu` daca ai!".
Asa ca strict din punctul tau de vedere ai dreptate Cristina, insa numai dintr-un anumit unghi, acela al unui client de exceptie, care inca nu a fost ,,radiat" si care inca are asteptari normale de la un broker imobiliar. In privinta intregului ,,puzzle", situatia este ,,neprofesionista" din pacate si la foarte multi clienti.
Numai bine,
Sebastian
Sebastian Deac
Broker Imobiliar
| 13 octombrie 2010 21:51
Daniel,
Da, agentul a incasat comision si de la vanzator.
Sebastian Deac
Broker Imobiliar
| 13 octombrie 2010 21:56
Domnule Aurel ,,evaluator prop. imob." (-evaluator proprietati imobiliare- cred ca e denumirea completa),
Parerea mea este ca evaluatorii de ,,prop. imob." ar trebui sa faca lucrarile din pasiune, gratis!
Sebastian Deac
Broker Imobiliar
| 13 octombrie 2010 22:02
Daniel,
Imi pare rau ca nu ai inteles ceea ce am spus. Ai facut remarca ca ,,piata spune ca apartamentul valoreaza 70.000 euro." Eu am spus altceva: faptul ca in medie, distinsii proprietari, CER aceasta valoare, ceea ce e cu totul altceva. ,,Piata" = Cumparatori. Cumparatorii fac pretul, e simplu. Daca cea mai mare oferta a fost de 64.000 euro inseamna ca acela este pretul corect pentru acea proprietate la acel moment. Daca oferta maxima era de 50.000 euro la fel, puteau sa ceara proprietarii 70.000 euro linistiti in continuare. Acum sper ca am lamurit si aspectul comisionarii vanzatorului, care a fost multumit de serviciile oferite si a inteles cum stau lucrurile cu preturile cerute si cu cele oferite.
Daniel Dobre
Managing partner
| 14 octombrie 2010 06:37
Sebastian........................................................................................
Nu-i bine. Te scufunzi. Hai sa lamurim :
1)"In concluzie, dupa ce studiati ofertele din zona de interes, observati ca pretul mediu este de circa 70.000 euro." Asta ai spus. Pretul mediu este ......nu se cere....se vrea.....se etc....
2) Daca merg pe mana ta care spui acum ca, piata o fac cumparatorii si ca 64.000 Euro era valoarea corecta, reiese ca din punctul tau de vedere, cat vrea clientul sa dea, atat face(ceea ce e o prostie, dar ma rog...) si ca de fapt apaortul tau in tranzactie a fost 0(zero), pentru ca oricum clientul respectiv venea la proprietatea aia direct la vanzator care i-ar fi cerut 70.000 Euro, cumparatorul oferea 64.000 Euro si amandoi salvau cate 2000 de euro comision!
3) Partea cu "eu vreau sa fiu profesionist, dar altii nu ma lasa" este expirata. Stiu ca e greu,. ca nu reactioneaza foarte bine partile, ca nu vor sa dea comisioane...etc. Dar tu, daca ai fi sunat de cineva care se ofera sa iti gaseasca client pentru masina ta, nu iti garanteaza nimic, nu vine sa vorbesti fata in fata, dar iti spune raspicat din telefon ca el "fara 3% nu lucreaza", nu l-ai injura de mama ????
Vorbesti de profesionisti, profesionalism si comisioane normale(atentie, nu mari! 3-6 % sunt comisioane normale). Cand ai fost ultima data la un curs de profesionalizare ? Ce faci periodic pentru auto-educatia ta ? Cat investesti in tine ? Cum o faci ?
Sebastian Deac
Broker Imobiliar
| 14 octombrie 2010 07:15
Daniel,
Am inteles inca de la primul tau comentariu ca ti-ai format un cu totul alt punct de vedere si o alta viziunea asupra intermedierii imobiliare.
Consider ca am fost mai mult decat explicit in comentariile mele si nu am asteptari ca toata lumea sa fie de acord cu ele, astfel incat nu voi mai reveni asupra lor, riscand sa ma repet.
In schimb, as prefera ca asa cum eu imi expun punctul de vedere pe larg si argumentat, sa o faci si tu si ceilalti care doar contrazic.
Prin urmare, consider ca mai util pentru cititori ar fi sa scrii la randul tau un comentariu cu privire la modul tau de abordare a intermedierii, a preturilor, a clientilor, a comisionarii etc., poate astfel vom avea cu totii de invatat ceva.
P.S. Cred ca am urmat cursuri diferite.
Aurel Albu
evaluator prop. imob.
| 14 octombrie 2010 07:16
D-le Sebastian
Va rog sa-mi spuneti cu ce va solicita in plus , ca agent imobiliar, intermedierea vanzarii unui apartament de 3c de 100.000 Euro , fata de vanzarea unui apartament de 70.000 Euro ?
Cristina Geanina Palade
Project Manager
| 14 octombrie 2010 07:25
Draga Sebastian,
Ai dreptate si sunt de acord cu argumentele tale pertinente. Cel putin tu ai vazut ca fac parte dintre exceptiile care asteapta calitate de la orice prestatator de servicii, ceea ce este normal. Doresc sa cred ca vom ajunge si noi in Romania niste profesionisti cu adevarat. In Franta, vanzatorii de incaltaminte profesionisti, poarta costum si te incalta. Si sunt departe de a fi umili, ci ei considera ca face parte parte din meseria lor. Este adevarat ca, in meseria mea (lucrez pentru un mare dezvoltator imobiliar), am gasit si oameni profesionisti la marile agentii imobiliare, insa la agentiile de cartier, mai mici, exista foarte multi oameni dezinteresati. De aceea, "renumele" lor este acesta.
Pentru Domnul Cristian Blinda mesajul este "no comment".
Sebastian Deac
Broker Imobiliar
| 14 octombrie 2010 07:50
Domnule Albu,
Ati facut pana acum evaluari la un apartament de 70.000 euro si la unul de 100.000 euro?
Cristian Blinda
Broker Imobiliar
| 14 octombrie 2010 12:41
Doama Cristina, mesajul dumneavoastra il primesc cu multa caldura.
1. Comparatia - Romania vs. Franta sau cu alte tari accidentale nu are nici o relevanta. Diferenta dintre tarile occidentale si Romania este urmatoarea: 50 DE ANI DE ECONOMIE SI COMERT LIBER IN FAVOAREA OCCIDENTULUI, plus educatie,cultura etc. concluzia este urmatoarea: diferenta serviciilor o face educatia, cultara occidentala care este net superioara culturii si educatiei noastre.
2. In Franta, clientul prezinta agentului imobiliar o copie dupa dosarul de credit sau un extras de cont in cazul care tranzactia se face din resurse proprii, fara finantare bancara.
Dumneavoastra la cati agenti imobiliari ati prezentat dosarul de credit sau un extras de cont?
Domnule Aurel Albu, permiteti-mi sa va raspund la intrebarea care ia-ti adresat-o lui Sebastian
"Va rog sa-mi spuneti cu ce va solicita in plus , ca agent imobiliar,
intermedierea vanzarii unui apartament de 3c de 100.000 Euro , fata de
vanzarea unui apartament de 70.000 Euro ?"
Un apartament cu pretul de 100.000 eu. se adreseaza unui numar mult mai mic de potentiali cumparatori decat al unui apartament cu pretul de 70.000 eu., probabilitatea de a vinde apartamentul de 70.000 eu intr-un timp mult mai scurt decat pe cel de 100.000 eu este foarte mare. Drept consecinta, investitiile mele in marketing si publicitate sunt mult mai mici la apartamentul cu un pret mai redus. Asa se justifica diferenta de onorariu dintre cele doua proprietati imobiliare.
Sa auzim de bine!
Cristina Geanina Palade
Project Manager
| 14 octombrie 2010 12:49
Stimate domnule Cristian Blinda,
Este ultimul mesaj pe care vi-l adresez pentru ca s-ar parea ca hobby-ul d-voastra este polemica.
Intr-adevar diferenta intre Romania si Franta este mare, cu referire deci si la educatie. Adica, inclusiv remarca cu spalatul masinii si celelalte mentiuni invocate. In ce priveste extrasul de cont de care va "agatati" ca sa mai aduceti un argument in pledoaria d-voastra, intrebati-va pe d-voastra si pe ceilalti agenti, la cati clienti ati cerut acest document. Eu am fost intr-adevar intrebata si am raspuns. Atat.
Numai bine in profesie!
Cristian Blinda
Broker Imobiliar
| 14 octombrie 2010 15:23
Onorabila Cristina Geanina Palade.
Clientul consumator de servicii imobiliare roman este greu de convins sa semneze un contract firesc de servicii imobiliare.Sincer, nici nu as indraznii sa solicit un extras de cont. Nu sunt covins ca ironia rezulta din lipsa de educatie, mai repede as incadra in acest segment a personalitatii umane, defaimarea si critica exagerata. Cu acest text, inchei si eu la randul meu, comentariile la adresa dumneavoastra. Era sa uit, daca prin exprimarea parerilor proprii esti considerat un fan al polemicii, atunci recunosc, HOBBY-UL MEU ESTE POLEMICA.
Va doresc o cariera minunata !
Gabriel Bozian
Agent imobiliar
| 8 decembrie 2010 13:40
Cristian,
In Franta nu se solicita nici copie dupa dosarul de credit si cu atat mai putin dupa extrasul de cont pentru vizionarea unui apartament. Daca ai curiozitatea sa afli cum este reglementata activitatea imobiliara din Franta poti cauta pe google legea 70-9/1970 (legea Hoguet).
Pentru a te implica în discuţie trebuie sa intri în contul tău.
Ai cont?
Intră în cont
pentru a comenta.
Nu ai cont?
Înregistrează-te
(gratuit).
|