Preturile cerute NU sunt cele reale! Puteti sa intelegeti o data pentru totdeauna?
Se pare ca articolul meu de ieri a generat reactii de manie. Multi dintre voi s-au suparat pentru ca am prezentat situatia asa cum este ea (si cand nu au argumente unii gasesc ca cea mai simpla modalitate de a-mi raspunde este prin a face atacuri la adresa Greciei! Ce dulce…). Multi altii considera ca nu am atins cel mai de jos nivel inca, avand in vedere ca sunt inca multi proprietari care cer preturi nebunesti. Si in final, au fost suficienti proprietari care m-au injurat pentru ca nu am anuntat ca preturile vor exploda din nou.
by
Ilias Papageorgiadis
in category
Pricing / Valuation
Published on
2/17/2010
|
534
readers
|
4
comments
Sa citim cateva dintre aceste emailuri care descriu astfel de “sentimente”…
Astfel, cineva pe nume “Marian” mi-a scris ieri:
“Grecia, correct? (Grecia a atins cel mai de jos nivel, nu preturile proprietatilor imobiliare din Romania)”
Marian, Grecia e o cu totul alta poveste raportat la preturile de pe piata imobiliara din Romania de astazi. Imi place felul acesta de abordare. Imi aminteste de cineva din
orasul meu, care era renumit pentru ca facea dus, si mirosea ca naiba. La inceput, omenii i-au spus despre acest lucru, cerandu-I sa descopere avantajele sapunului dar replicile lui erau chiar vulgare: “Cine spune asta? Tu? A carui nevasta s-a culcat cu ala si cu celalalt?” sau “Cum indraznesti? Tu n-ai reusit inca sa economisesti bani pentru a-ti cumpara Mercedesul la care tot visezi, taran prost”. Problema nu era deci situatia in care se afla el si sa identifice cine indraznea sa ii vorbeasca pe aceasta tema.
Daca vorbim despre realitatile existente nu schimba patriotismul nostru fata de tara. Maine va voi explica situatia in care se afla Grecia. Este o situatie care imi este cunoscuta de multi ani deja, de aceea m-am hotarat sa ma mut in Romania
din 2004.
Un alt domn este suparat pentru un cu tot alt motiv…
Cineva care se intituleaza “A disgruntled fan” a analizat lucrurile din
punctual lui de vedere:
“Ilia, 50k de euro pentru apartamente in zone ultraperiferice din
Bucuresti si Cluj si 45 in Timisoara este “cel mai de jos nivel”?”
Citeam articolele tale cu mare respect fata de opiniile tale, dar daca aceasta inseamna cel mai de jos nivel al preturilor(n.a.), atunci eu iau urmatorul avion spre o tara
care nu face sa imi fie imposibil sa locuiesc in ea cu un venit mai mic (desi
putin peste somajul acordat in Franta) de 1.000 euro pe luna.Cum ar fi
Nicaragua. Sau Columbia. Sau Republica Centrafricana.
Eu nu vad potential in Romania decat pentru spatiile de birouri din clasa B sau C. Tu poti sa ramai aici si sa te joci cu proprietati imobiliare romanesti sau grecesti, care valoreaza ceva doar pentru persoanele care au suferit grave lovituri la cap in copilarie”.
Preturile cerute NU sunt cele reale. Puteti sa intelegeti o data pentru totdeauna?
Saptamana trecuta va spuneam ca “Prima Casa” a ridicat preturil ein
cateva zone semi-centrale. De l a30.000 – 35.000 de euro acestea au crescut
artificial al 60.000 de euro, supunand la risc pe cumparatorii acelor locuinte
vechi cu preturi atat de ridicate. (Vedeti articolul aici: http://www.realinromania-blog.com/achizitionarea-apartamentelor-vechi-prin-%E2%80%9Cprima-casa%E2%80%9D-risc-ridicat-ca-o-noua-%E2%80%9Cbula%E2%80%9D-sa-explodeze%E2%80%A6/
).
Astazi un apartament vechi de 2 camere intr-o zona periferica din Timisoara sau Cluj nu
costa mai mult de 20.000 – 30.000 de euro. Pentru Bucuresti pretul real ar
trebui sa se situeze la nivelul de 25.000 – 35.000. Bineinteles ca un
proprietar poate sa ceara cat pofteste, dara daca aduci un evaluator serios si
un investitor, va vor spune ca acesta este nivelul preturilor, sin u 45.000 de
euro asa cum ai precizat. (De aceea nici
bancile nu acorda credite pentru aceste apartamente fara “Prima Casa”, pentru
ele preturile reale sunt MULT mai mici…)
Nu analizam preturile concentrandu-ne doar pe cele cerute. Acestea sunt
doar informative. (De exemplu, pregatim un studiu de piata important pentru
sfarsitul acestei luni. Avem preturile cerute pe fiecare zona, dar mentionam si
de posibilitatea negocierii acestora de fiecare data). Ne centram atentia pe preturile reale, cele acceptate in final de
ambele parti si care ajung in biroul notarului pentru ca tranzactia sa aiba
loc. Aceste preturi sunt cu 15 – 35% mai mici decat cele cerute in functie de
categoria de proprietate.
Astfel, luand in considerare preturile REALE, insist, am atins cel mai
de jos nivel. Astazi exista tranzactii
cu apartamente vechi in zona Dorobanti la nivelul de 1.000 – 1.500 de euro/
m.p. Oficial, multi proprietari cer chiar si 2.000 de euro/ m.p. si multe
agentii ridica aceste cife si mai mult. Eu am in minte doar pretul
tranzactiei si chiar nu cred ca acest
pret poate sa mai scada cu inca 30-50%. In mare, acesta este cel mai de jos
nivel.
“Vorbitorii anti-Romania”
Cu exceptia “patriotilor” care blameaza Romania pentru orice motiv posibil,
dar carora nu le place ca strainii sa faca la fel, mai intalnim si cativa
“vorbitori anti-Romania”. Acestia sunt romanii care sunt atat de frustrati de
tara lo astfel incat nu pierd nicio ocazie sa exagereze sis a o compare cu
altele, unele foarte sarace.
Nu void a curs discutiei despre Nicaragua etc. Romania are mai multe inconveniente, dar aceasta tara prezinta de asemenea si un potential mare
pe viitor. Daca am putea gasi un limbaj comun de comunicare, am putea descoperi ca suntem cu totii de accord in doua privinte. Da, noi toti, “patriotii”, “vorbitorii anti-Romania”, strainii care se afla aici…
Ne pasa de aceasta tara.Vrem sa ducem o viata mai buna in aceasta
tara, ideal prin imbunatatirea tarii si a societatii in aceeasi masura
Revenind la subiectul principal, sa incetam cu totii a mai face confuzie intre preturile cerute si cele reale. Aceasta poveste cu “vecinul care cere acest pret asa ca cer si eu
la fel” a devenit prea plictisitoare si nimeni nu vrea sa o mai auda. Putinii straini ramasi vizeaza doar oportunitatile. Cu exceptia celor ce achizitioneaza prin “Prima Casa”, ii aud pe majoritatea romanilor (pe care ii cunosc) oferind preturi MULT mai mici decat starinii (“cei rai”), cautand “fire sales”, nici macar
distress sau “foreclosures”.
Deci suntem aproape de pretul REAL al proprietatilor. Nu cele anuntate, repet…
PS. Acest lucru nu inseamna ca orice proprietar ar trebui sa isi vandal proprietatea la pret
redus. Cum am afirmat in repetate randuri, daca cineva nu are nevoie de bani
acum, ar trebui sa mai tina proprietatea cativa ani, pana cand piata va creste
din nou.
Maine:
Biata Grecie – Greci bogati
si urmeaza Romania…
Pentru mai mult accesati www.realinromania-blog.com
Cristian Blinda
Broker Imobiliar
| Wednesday, February 24, 2010 7:57 PM
Pret normal? Notiunea de pret normal nu exista in economia de piata cu atat mai putin in piata imobiliara. Pretul este punctul de intalnire dintre cerere si oferta, dincolo de aceasta afirmatie sunt povesti, povesti sustinute de oameni pentru care semnificatia cuvantul economie este echivalenta cu astronomia. Preturi de 30000 de euro in orasele mentionate in articolul de mai sus? Putin probabil, doar in cazul in care cursul euro/leu ar "exploda" si 1 euro ar fi echivalentul a 8,5 lei. In aceasta situatie salariul mediu in Romania ar fi de maxim 150 euro (si asta pentru cine va mai avea salariu) La preturile care sunt acum, dezvoltare imobiliara nu se mai poate face. Stocul de apartamente noi este limitat, se va epuiza mai mult ca sigur pana la sf. anului 2010. Migratia din mediul rural spre cel urban este cu 15 % mai mare decat in anul 2007, drept consecinta cererea de proprietati imobiliare cel putin teoretic este mai mare. Odata cu relansarea economiei, piata imobiliara va urma un trend ascendent, dar de data aceasta preturile vor creste sanatos si nu vor fi cresteri mai mari de dublul inflatiei, cea ce inseamna un maxim de 8%/an. Si sper din tot sufletul, pentru bunastarea cetatenilor acestei tarii, acest lucru sa se intample din anul acesta. Sa auzim de bine.
Ilias Papageorgiadis
CEO
| Thursday, February 25, 2010 9:30 AM
Draga Cristian,
Iti multumesc pentru comment-ul tau. Nu sunt de acord cu presupunerile tale; am o apropiere complet diferita a pietei, sustenabilitatea preturilor, salariile si legaturile pe care le faci cu rata de schimb euro / ron. Imi doresc sa se dovedeasca tu sa ai dreptate si eu sa gresesc.
Te rog, doar sa nu uiti sa revenim la aceasta discutie la sfarsitul anului si sa vedem care din noi a fost mai aproape de realitate.
Toate cele bune,
Ilias
Cristian Blinda
Broker Imobiliar
| Thursday, February 25, 2010 9:07 PM
Stimabile Ilias, am remarcat faptul ca viziuniile noastre asupra pietei imobiliare sunt diferite, acest lucru este unul benefic din punctul meu de vedere, de cele mai multe ori din media discutiilor contradictorii se nasc adevaruri pure. Piata imobiliara nu este una independenta de economia unei tari, ba chiar din potriva, este strans legata de aceasta, mai mult de atat sustin cu tarie ca este barometrul principal al oricarei economii nationale. Ai incercat din curiozitate sa compari pretul in lei a unei proprieati imobiliare inainte de criza (inceputul anului 2008) si pretul actual? (din acest exemplu exclud terenurile cu "potential" de dezvoltare) Daca te incearca aceasta curiozitate, ai sa descoperi doua preturi aproximativ egale. Incercati ex. de mai sus si o sa constatati faptul ca preturile de pe piata imobiliara sunt influentate de cursul euro/leu. Sa auzim de bine
Ilias Papageorgiadis
CEO
| Friday, February 26, 2010 8:02 AM
Draga Cristian,
Iti multumesc pentru lectie. Am incercat toate cele spuse de tine, plus multe altele. Daca vei accesa blogul meu www.realinromania-blog.com, o sa vezi ca intotdeauna am spus ca economia si imobiliarele sunt conectate. Aceasta este o concluzie la care am ajuns din anul 1987, cand am inceput sa citesc ziarele cu profil economic.
Toate cele bune,
Ilias
To participate in the discussion you need to sign-in to your account.
Are you a member?
Sign-in
to leave a comment.
Not a member?
Join
(free).
|